کد مطلب:68756 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:251

منشا بحث در کلمه مولی











بحث درباره ی معنای كلمه ی مولی از آنجا شروع شده كه اكثر راویانِ مخالفِ شیعه، فقط همین یك فقره از حدیث را نقل كرده اند، و متكلمین آنها برای دفاع از خود همه ی قرائن و مطالب تاریخ را رها كرده اند و از همه ی خطبه كلمه ی «مولی» را انتخاب كرده اند و به بحث درباره ی معنای لغوی و عرفی آن پرداخته اند. طبیعی است كه در مقابل آنان علمای شیعه هم بر سر همین موضوع بحث نموده و به آنان جواب لازم را داده اند و بطور ناخواسته همه ی جوانب سخن بر سر همین یك كلمه مرتكز شده است.

در كتاب «عوالم العلوم»: ج 3/15 ص 331 بحث مف صلی درباره ی معنای مولی آورده،و در ص 589 تعدادی از كتب تفسیر عامه را ذكر كرده كه كلمه ی «مولی» را

[صفحه 128]

بمعنای «اولی» دانسته اند. همچنین در ص 59 فهرستی از راویان حدیث و شعرا و اهل لغت كه معنی «اولی» را معنای ا صلی كلمه دانسته اند آورده، كه ذیلاً نام آنان ذكر می شود:

محمد بن سائب كلبی م 146، سعید بن اوس انصاری لغوی م 215، معمر بن مثنی نحوی م 209، ابوالحسن اخفش نحوی م 215، احمد بن یحیی ثعلب م 291، ابوالعباس مبرّد نحوی م 286، ابواسحاق زجاج لغوی نحوی م 311، ابوبكر ابن انباری م 328، سجستانی عزیزی م 330، ابوالحسن رمانی م 384، ابونصر فارابی م 393، ابواسحاق ثعلبی م 427، ابوالحسن واحدی م 468، ابوالحجاج شمنتری م 476، قاضی زوزنی م 486، ابو زكریا شیبانی م 502، حسین فرّاء بغوی م 510، جاراللَّه زمخشری م 538، ابن جوزی بغدادی م 597، نظام الدین قمی م 728، سبط ابن جوزی م 654، قاضی بیضاوی م 685، ابن سمین حلبی م 756، تاج الدین خجندی نحوی م 700، عبداللَّه نسفی م 710، ابن صباغ مالكی 755، واعظ كاشفی م 910، ابوالسعود مفسّر م 982، شهاب الدین خفاجی م 1069، ابن حجر عسقلانی، فخر رازی، ابن كثیر دمشقی، ابن ادریس شافعی، جلال الدین سیوطی، بدرالدین عینی.



صفحه 128.